آشنایی با هارد دیسک SSD

ssd = solid state disk به عبارات دیگر منبع ذخیره سازی اطلاعات که متشکل از نیمه هادی ها میابشد (حافظه nand نام دیگر آن حافظه فلش میباشد

SSD امتیازات بیشتری نسبت به هارد دیسک ها دارند و تصور اینکه روزی جایگزین هارد دیسک در نوت بوک ها و کامپیوترهای شخصی شوند بسیار طبیعی است.
بخصوص اینکه کاهش قیمت مداوم SSD این تصور را به واقعیت نزدیک تر کرده است
البته این واقعیت را نیز نمیتوان نادیده گرفت که از زمان ظهور این نوع حافظه تاکنون ایرادات و اشکالات بسیار مهمی همچون سختی در بازیابی اطلاعات در آن بروز کرده است که در ادامه به بخشی از آن میپردازیم
نقطه قوت SSD، توان مصرفی کم
SSD برای افزایش فضای ذخیره سازی، مشکلات هارهای سیلندری را ندارد چراکه در هاردهای مکانیکی و یا نیمه مکانیکی برای افزایش حجم، سازنده ها ناگزیرند از صفحات بیشتری استفاده نمایند و وقتی تعداد صفحات زیاد می شود، به دلیل اینکه فضای داخل HDD کاملا ایزوله است و هوای داخل آن نیز محدود است، با چرخش سریع صفحات، گرمای بیشتری نیز تولید می شود که برای استفاده در نوت بوک این مشکل بزرگی است و این همان چیزی است که شرکت های سازنده سعی در بهبود اجرا و سرعت آن دارند.
یکی از برتری های SSD نسبت به HDD، توان مصرفی آن است و نیز از نظر سایز در ظرفیت برابر از HDD کوچک تر است
با توجه به عدم وجود موتور در این مدل حافظه و استفاده از قطعات نیمه هادی توان مصرفی در آن کاهش میبابد که این خود در میزان عمر باتری لب تابها بسیار اهمیت دارد .
امکان تولید با استفاده از ابزارهای غیر پیچیده :
همانگونه که توجه کرده اید در هاردهای مکانیکی و نیمه مکانیکی برای ساخت نیاز به ابزار پیشرفته و امکانات و دانش بساری است که باعث شده است تعداد معدودی برند برای تولید داشته باشند که این هم در زمینه سود آوری و هم در زمنه بازیابی اطلاعات آنها را منحصر به فرد کرده است ولی برای تولید هارد ssdنیاز به این امکانات نیست که همین باعث شده برندهای متفاوتی در این زمینه شاهد باشیم همچون sandisck&adata ,…..

نقاط ضعف SSD
در مقابل، SSD نقاط ضعف بسیاری هم دارد:
سختی بازیابی اطلاعات: یکی از نقاط ضعف SSD عدم امکان بازیابی داده ها است. زمانیکه HDD از کار می افتد کارشناسان اغلب قادرند حداقل مقداری از داده ها را بازیابی کنند ( البته این وابسته به علل خرابی و شرایط فیزیکی صفحه ها دارد) که این امکان در SSD ها وجود ندارد.
تعداد دفعات نوشتن: نکته بعدی، عمر مفید SSDهاست که از نظرWrite Cycle (تعداد دفعات نوشتن) نسبت به HDDها عمر کمتری دارد.
یکی از دلایل سوخت بالای این مدل هارد در ۲ سال اخیر همین امر میباشد
ظرفیت: نهایتا اینکه در حال حاضر SSD از لحاظ ظرفیت توانایی رقابت با را ندارد اما این محدودیت موقتی است و در آینده رفع خواهد شد.

برتری SSD بر HDD در هنگام بازنویسی فایل
SSD از نظر نرم افزاری کاملا با HDD سازگاری دارد بطوریکه می تواند در هر کاری جایگزین HDD شود. در بخش مدیریت فایل نیز تفاوت هایی جزئی بین HDD و SSD وجود دارد.
در این خصوص می توان به این نکته اشاره کرد که در HDD، هنگام بازنویسی فایل فایل در همان جای قبلی کپی می شود. در این حالت اگر اشتباهی رخ دهد گاهی سبب نابود شدن داده ها می شود اما در SSD ، هنگام بازنویسی فایل فایل در یک موقعیت جدید کپی و سپس فایل های اصلی (قدیمی) حذف می شوند.
بنابراین اگر هنگام بازنویسی فایل ها اشتباهی رخ دهد فایل های اصلی به صورت دست نخورده باقی می مانند که این باعث کاهش احتمال از بین رفتن داده ها می شود.
در حال حاضر ویندوز تفاوتی میان HDD و SSD قائل نمی شود اگرچه گفته شده که سعی در استفاده بهینه از دارد.

پیشنهاد ما :
با توجه به امنیت کم ssdدر نگهداری داده و امکان ضعیف بازیابی اطلاعات ما به شما پیشنهاد مینماییم در صورت استفاده از این مدل حافظه فقط به عنوان نگهدارنده (os(windows,….)) از آن استفاده کنید و برای نگه داری اطلاعات خود از دیگر حافظه ها بهره ببرید
استفاده از این نکته باعث میشود شما هم از سرعت بیشتر و هم از امنیت بالاتری در امور مربوط به انتقال اطلاعات و نگهداری از آن بهره ببرید
مطمئن باشید پیشگری از حذف اطلاعات بهتر از بازیابی اطلاعات میباشد

پست های توصیه شده

ارسال دیدگاه