حذف اطلاعات بدون امکان بازیابی

در دنیای امروز نگهداری از اطلاعات و داده ها و جلوگیری از انتشار آنها به یکی از تخصصی ترین علوم تبدیل گردیده این امر در حفظ اطلاعات شخصی نیز صدق میکند

 

و نگرانی از انتشار فایلهای شخصی در کاربرهای کامپیوتر های خانگی و در هنگام فروش کامپیوتر قدیمی بیشتر هم خواهد بود در ادامه این مطلب شما با ساختار نگهداری داده ها بر روی هارد دیسک و ساده ترین روش برای پاک کردن اطلاعات خود از روی هارد و غیر قابل بازگشت بودن اطلاعات آشنا خواهید شد.
ابتدا لازم است کمی با ساختار نگهداری داده بر روی هارد دیسک آشنا شویم ، ویندوز (همینطور سایر سیستم عامل ها) محل استقرار فایلها بر روی هارد دیسک را از طریق اشاره گرها (Pointers) دنبال می کنند. هر فولدر و فایل بر روی هارد دیسک کامپیوتر شما دارای یک اشاره گر می باشد که به ویندوز اطلاع می دهد دیتا یا اطلاعات مرتبط به فایل موردنظر محل استقرارش در کجای هارد آغاز و در کجا پایان مییابد.

زمانی که یک فایل را حذف می کنید در اصل ویندوز اشاره گر مرتبط را حذف و سکتور حاوی دیتای آن فایل را با عنوان قابل دسترس علام تگذاری می نماید. از دیدگاه فایل سیستم فایل مذکور دیگر بر روی هارد درایو وجود ندارد و سکتورهای حاوی محسوب م یشوند، هر چند تا مادامی که ویندوز اطلاعات جدیدی را بر روی این (Free Space) اطلاعات آن فضای خالی سکتورها ذخیره سازی نکند کماکان اطلاعات فایل حذف شده قابل بازیابی خواهند بود. یک نرم افزار بازیابی که اصطلاحاً به آنها نیز گفته می شود می تواند هارد دیسک را مورد اسکن قرار داده و چنین فای لهایی را که ظاهر حذف (Recovery) ریکاوری شده اند را بازیابی و مجدد ذخیره سازی کند. اگر بخشی از اطلاعات فایل توسط اطلاعات یک فایل دیگر جایگزین شده باشد بدیهی است که نرم افزار ریکاوری فقط می تواند اطلاعات باقیمانده را بازیابی کنه که محصول نهایی یک فایل به احتمال زیاد آسیب دیده خواهد بود.
شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که تصمیم به فروش سیستم یا گوشی موبایل خود گرفته باشید، اغلب کاربران جهت حذف اطلاعات خود اقدام به فرمت کردن هارد سیستم یا مموری گوشی خود می نمایند غافل از اینکه این اطالاعات به راحتی قابل بازیابی می باشند. راه جلوگیری از بازیابی اطلاعات استفاده از نرم افزارهای حذف اطلاعات بدون امکان بازیابی می باشد که در ادامه به معرفی چند نرم افزار در این زمینه خواهیم پرداخت.


BCWipe -1 نام نرم افزاری است که به کمک آن کاربران قادر به پاکسازی کامل اطلاعات می باشند. به وسیله این نرم افزار می توان فایل های مختلف با فرمت های گوناگون را به صورت کامل از هارد دیسک به گونه ای پاکسازی نمود که دیگر قابلیت بازیابی فایل ها با برنامه های بازیابی اطلاعات نیز ممکن نیست. این نرم افزار با ویژگی تکه تکه نمودن اطلاعات و فایل ها مانع از بازیابی آن ها می شود . همچنین به کمک ابزار موجود در این نرم افزار می توان کلیه هارد را به صورت ایمن فرمت نمود و تمامی اطلاعات را تا آخرین بایت از بین برد .انتخاب فایل های مشخص شده توسط خود کاربر و نابودی آن ها نیز از ویژگی های دیگر این نرم افزار می باشد. محصولی از شرکت Jetico این نرم افزار می باشد.


WipeDrive -2 ابزاری مناسب برای حذف همیشگی اطلاعات می باشد. این نرم افزار با نوشتن چند باره اطلاعات جدید بر روی مکان قبلی اطلاعاتی که نیاز به حذف شدن آنها می باشد اقدام به از بین بردن همیشگی اطلاعات می کند. یکی از قابلیتهای این نرم افزار امکان پاك سازی فضای خالی هارد دیسک می باشد که با این کار امکان بازیابی اطلاعاتی که قبلا پاك شده است نیز از بین میرود.

پست های توصیه شده

ارسال دیدگاه