ریکاوری اطلاعات هارد

ریکاوری اطلاعات هارد

ریکاوری اطلاعات هارد از دید کارشناسان بازیابی اطلاعات به دو بخش نرم افزاری و سخت افزاری تقسیم بندی میشود.

بازیابی اطلاعات سخت افزاری

بازیابی اطلاعات سخت افزاری زمانیست که علت از دست دادن اطلاعات ریشه سخت افزاری داشته باشد و مشکلاتی نظیر صدا دادن هارد در زمان کار کردن ، یا بالا نیامدن هارد زمان روشن شدن سیستم و دلایلی اینگوتع نشان دهنده مشکلات فیزیکی هارد میباشد.
در این مواقع بررسی مشکلات فیزیکی و جراحی هارد باید توسط کارشناسان باتجربه در این زمینه انجام پذیرد که برای انجام آن یک هد سالم و کلاین روم مناسب نیاز میباشد. برای آشنایی با این روش پیشنهاد میکنیم مقاله جراحی هارد را مطالعه فرمایید.

بازیابی اطلاعات نرم افزاری

اما در بازیابی اطلاعاتی که از دست دادن آنها ریشه نرم افزاری مانند فرمت کردن، دیلیت کردن و Fdisk و … است بازیابی اطلاعات نیز از طریق نرم افزار امکان پذیر میباشد.

کارشناسان بازیابی اطلاعات ابتدا هارد را از نظر نوع فرمت یا Delete یا Fdisk و … بررسی مینمایند و سپس اقدام به بازیابی اطلاعات میکنند، از دست دادن اطلاعات در حالت نرم افزاری چند دلیل عمده دارد که به شرح زیر میباشد:

– Delete شدن اطلاعات
– Shift+D شدن اطلاعات
– فرمت پارتیشن
– تغییر فرمت پارتیشن
– حذف پارتیشن

فرمت هارد نیز خود دارای دو نوع متفاوت است : فرمت کردن به صورت کامل یا full format و فرمت سریع هارد که اصطلاحا آنرا Quick Format مینامیم.
Full Format فرمت قوی میباشد که زمان بیشتری میبرد و امکان بازیابی اطلاعات آن از Quick Format کمتر میباشد.

در اصل زمانی که ما اطلاعات را Delete میکنیم، یک تگ خاصی برای آن اسم در ROOT آن جاگذاری میکند وقتی این تگ جاگذاری شد سیستم عامل دیگر آن را در فهرست نمایش نمیدهد بلکه در سطل بازیافت آن را لیست میکند . بنابراین مکان قرار گیری فایل یا فولدر ها لاک میشود.

وقتی اطلاعات را Shift+Delete میکنیم آن مکان اطلاعات را دیگر لاک نمیکند بلکه آن فهرست خاص را در ROOT پاک میکند .

پس در Delete و Shift +D کردن ما فقط کاراکتر اول فلدر را از دست دادیم و به جای آن کد دیگری مینویسد .

که با هدرها این کار انجام میشود مثلا کلمه REZA که پاک میشود فقط R از بین رفته است .

زمانی که پارتیشن را فرمت کردیم (که هم فرمت Full است و هم فرمت Quick ) در اصل داریم به روت خسارت میزنیم و آن را پاک میکنیم و فرق فرمت Full با Quick در این است که فرمت Full آن ناحیه را Verify هم میکند و تست میکنند که ناحیه بدسکتوری ok است یا خیر.

نکته مهم :

وقتی ما پارتیشن را حذف میکنیم و یا دوباره پارتیشن میسازیم MBR پارتیشن قبلی سر جای خود مانده و پاک نمیشود پس اگر Over Write نشود پارتیشن تیبل آنجا خواهد ماند.

نکته مهم : مهمترین خرابی های هارد مربوط به خرابی هاردهایی که پیغام فرمت اتوماتیک دستگاه به شما میدهد و پس از فرمت کردن اطلاعات برای همیشه از بین میرود پس اگر در کامپیوتر خود به پیغام فرمت برخوردید به هیچ عنوان به این پیغام اوکی ندهید تا امکان بازیابی اطلاعات شما باشد.

پست های توصیه شده

ارسال دیدگاه