نکات مهم در مراقبت از هارد دیسک های اینترنال

نکات مهم در مراقبت از هارد دیسک های اینترنال

به هاردی که داخل کیس کامپیوتر نصب میشود هارد اینترنال گفته میشود، با توجه به اینکه این قطعه نیز داخل کیس کامپیوتر میباشد اما نکات و مواردی هست که با دانستن و رعایت آنها عمر هارد اینترنال بیشتر خواهد شد. در ادامه این مطلب برخی از این موارد را برای شما شرح میدهیم:

نکات مهم در مراقبت از هارد دیسک های اینترنال

۱٫ از پاور مناسب استفاده کنید . نوسانات ولتاژ و جريان ناكافي یکی از عوامل خرابی هارد هست .

۲٫ قبل از شروع به نصب هارد دیسک در کیس ، محل کار را مرتب کنید و ابزارآلاتی که مورد نیاز نیستند و پیچهای اضافی را در جای دیگری قرار دهید . ابزارهای مورد نیاز را در جایی قرار بدید که بسادگی در دسترس باشد . طوری در محفظه هارد کیس نصب شود هیچ گونه لرزشی نداشته باشد . مطمئن باشید که محفظه هارد استحکام کافی داشته باشد و باعث تشدید لرزش نشود (کیسهای با کیفیتی بخرید) . همچنین خود کیس در جایی قرار بگیرد كه تکان نخورد و کاملاً ثابت باشد . وجود لرزش و ضربه یکی از عوامل بدسکتوری و سایر مشکلات هارد هست . کانکتورهای دیتا و برق را به آرامی و با ملایمت برروی هارد نصب کنید ، در غیر اینصورت ممکن هست باعث شکستگی آن شود .

۳٫ نصب یک فن در مقابل هارد در کاهش دمای آن موثر هست . البته پس از مدتی روی آن گرد و غبار جمع میشود که باید هر چند وقت یکبار با فشار هوا (blower) پاکسازی بشود . نصب فن باید هماهنگ با سایر فنهای موجود در کیس باشه و در عملکرد آنها اختلال ایجاد نکند . مثلاً اگر جلوی کیس ورودی هوا داره میتونید یک فن در جلوی کیس نصب کنید که پس از عبور جریان هوا از رو و پشت هارد ، از طریق فن نصب شده در پشت کیس و پاور خارج شود . نصب نرم افزار مانیتورینگ دما توصیه میشه .

۴٫ توصیه میکنم که سیستم رو به طور کامل خاموش و سپس نسبت به نصب هارد دیسک اقدام کنید . موقع نصب و جابه جا کردن هارد دیسک به برد (PCB) دست نزنید (از دوطرف آن بگیرید) ممکن هست بدن شما الکتریسیته ساکن داشته باشد .

۵٫ سوراخ کوچکی بر روی بدنه هارد دیسک وجود دارد پوشیده نشود .

۶٫ تا حد امکان از reset سخت افزاری یا قطع کردن برق خودداری کنید .

۷٫ در زمانهای کوتاه بیکاری میتونید سیستم را sleep کنید (یعنی پشت سر هم خاموش و روشن نکنید) .

۸٫ از جدیدترین سیستم عامل مثل مانند ویندوز ۱۰ یا ۸ و بروز ترین آنتی ویروس استفاده کنید .

۹٫ هر چند وقت یکبار با استفاده از برنامه هایی چون tune up utility هارد را از فایلهای زائد پاکسازی و دفرگمنت و check disk کنید .

پست های توصیه شده

ارسال دیدگاه