روشهای نگهداری و بازیابی اطلاعات

یکی از مشکلاتی که شاید برای اکثر کاربران کامپیوتر در پی بی احتیاطی، پیش بیاید، پاك شدن اطلاعات آنها می باشد.

 

با توجه به رشد و پیشرفت تکنولوژی، امروزه ۹۹ درصد کاربران اطلاعات و فایل های خودشان را به صورت دیتا بر روی هارد دیسک ذخیره می کنند. این کار دارای مزایا و معایبی می باشد که در ادامه به طور کامل به آنها می پردازیم.
ذخیره کردن اطلاعات بر روی هارد دیسک یک امر ضروری و اجتناب ناپذیر می باشد ولی محافظت از این اطلاعات امری مهم بوده که اکثر کاربران از این مهم ، غافل هستند. طی مدت زمانی که در زمینه تعمیر و بازیابی اطلاعات مشغول به فعالیت هستم افراد زیادی را دیده ام که فایل هایشان در اثر یک بی احتیاطی برای همیشه پاك شده است و حاضر هستند برای بازیابی اطلاعاتشان هزینه زیادی را بپردازند. سوالی که همیشه از آنها پرسیده می شود این هست که از اطلاعات مهم و شخصیتان نسخه پشتیبان (بکاپ) تهیه کرده اید یا خیر ؟ خوب تقریبا می توانم بگویم که ۹۰ درصد افراد و کاربران کامپیوتر، قبل از این اتفاق هیچ پشتیبانی تهیه نکرده اند و این موضوع بسیار نگران کننده می باشد. اولین و مهمترین اصل در کار با کامپیوتر و اطلاعات توجه به این نکته بسیار مهم می باشد که هیچ وقت نسبت به سخت افزارها و تجهیزات کامپیوتری اطمینان کامل نداشته باشید حتی اگر از بهترین و جدیدترین سیستمها استفاده می کنید.

مهمترین توصیه متخصصان کامپیوتر به کاربران تهیه پشتیبان از اطلاعات مهم و حیاتی می باشد. بهترین روش پشتیبان و هارد دیسک های اکسترنال می باشد . در صورتیکه شما از آن / DVD گیری از اطلاعات مهم رایانه بر روی فلش مموری دسته افرادی هستید که مرتب با اطلاعات شخصیتان، سروکار دارید باید از فایل هایتان دائما به صورت هفتگی و ماهانه، پشتیبان تهیه کنید تا در صورت بروز هر گونه مشکلی، نگرانی از بابت از دست رفتن اطلاعات نداشته باشید. نکته جالب توجه این است که بیشتر کاربران، با در نظر گرفتن این موضوع که سخت افزار نصب شده بر روی سیستمشان بروز می باشد ، یک درصد هم احتمال بروز مشکل و از بین رفتن اطلاعاتشان را نمی داده اند. روش دیگری که در این خصوص می توان از آن استفاده کرد ، استفاده از فضای ذخیره سازی ابری می باشد(مخصوص کاربران سطح پیشرفته) .

فضای ذخیره سازی ابری چیست ؟

سایتهایی هستند که به شما یک مقدار فضا همانند پارتیشن های هارد دیسک در اختیارتان قرار میدهند تا اطلاعاتتان را در آن قسمت آپلود کنید . این روش دارای مزایای زیادی می باشد که به چند مورد خلاصه وار اشاره میکنم .
اولین ویژگی این فضا ، امنیت اطلاعات آپلود شده می باشد .
دوم : دسترسی راحت .
سوم : محیط کاربری بسیار ساده و… . دقت داشته باشید که برای استفاده از این روش باید دائما دسترسی به اینترنت پر سرعت داشته باشید و به هیچ وجه نباید اطلاعات وارد شدن به حساب کاربریتان را فراموش کنید.

تا این قسمت در مورد نکات مهم قبل از ، از دست دادن اطلاعات را برای شما توضیح دادیم که مهمترین قسمت نیز میباشد . حال در صورت از بین رفتن اطلاعات چه باید کرد؟

نکته بسیار مهم:

پس از از بین رفتن اطلاعات به هیچ عنوان داخل پارتیشن هارد دیسک یا فلش مموری که اطلاعات آن را از دست داده اید ، چیزی کپی نکنید. در صورتیکه مشکل سخت افزاری می باشد به هیچ وجه هارد دیسک را باز نکنید و در صورتی که پس از از بین رفتن اطلاعات صداهای خفیفی از هارد دیسک شنیده می شود سیستم را خاموش کنید و به متخصصین در زمینه ریکاوری اطلاعات مراجعه نمایید. در صورتیکه از نرم افزار های ریکاوری استفاده می کنید به هیچ وجه اطلاعات را بر روی پارتیشنی که اطلاعاتش پاك شده است ، ذخیره نکنید چون اینکار در صورتیکه بازیابی اطلاعات به درستی صورت نگرفته باشد ، دسترسی به بعضی از فایل ها را غیر ممکن می کند.

پست های توصیه شده

ارسال دیدگاه